Tweety ve výsledcích vyhledávání na Google

Tweety ve výsledcích vyhledávání na Google

Zpráva o připravovaném zobrazování obsahu tweetů ve výsledcích vyhledávání v Google (odkaz na zdroj zde) dává šanci, že si i u nás sociální síť Twitter oblíbí více uživatelů a stane se nedílnou součástí nástrojů marketingové komunikace.

Zpráva hovoří o snadnějším způsobu získávání obsahu příspěvků z twitteru. Čtenáři se tak samotné tweety zobrazí ve výsledcích vyhledávání na Google po zadání klíčových slov okamžitě.

Důvody “proč ne” se dneškem staly důvody “proč ano”

České firemní profily na Twitteru hrají v internetové marketingové komunikaci zatím jenom druhé housle (v tom lepším případě). A to zejména z důvodu absence mnoha cílových skupin pro budování značky a vztahu se zákazníky, a v některých případech i kvůli tomu, že aktivity na twitteru mají zatím velmi malý nebo nulový vliv na vyhledávání v Google. Pokud se tentokrát plány Twitteru naplní, oba důvody “proč nebýt na twitteru” se rázem stávají důvody “proč na twitteru být” a to dříve, než skutečně k dohodě s Googlem dojde! Proč? Těžko si totiž fanoušek oblíbí účet, který nemá žádnou historii, či obsahuje pouze několik málo prvních a mnohdy testovacích příspěvků bez reálné informační hodnoty. A z pohledu samotného SEO je velmi pravděpodobné, že Google bude dávat přednost příspěvkům z účtů s delší historií.

Ještě jsme vás nepřesvědčili? A co důvod, že na twitteru se již nyní zcela určitě pohybuje skupina novinářů, takže můžete svůj profil využít i pro PR? Pokud nevěříte, podívejte se na příklad, kdy se náš příspěvek pro klienta dostal do živého vysílání ČT 24 (odkaz: “Může vás tweet dostat do televize?”).

140 písmen ve výsledku vyhledávání na Google

Obsah zprávy, kterou uživatel zveřejní na svém profilu, by měl Google indexovat okamžitě. Také vás hned napadá řada otázek, týkajících se správné podoby tweetů, hashtagů, slov, odkazů, délky, apod. , aby se právě těch vašich 140 znaků objevilo na to správné klíčové slovo na první stránce vyhledávání? Dohoda mezi Twitterem a Googlem by měla začít platit v první polovině tohoto roku, takže si na odpovědi budeme muset chvíli počkat.

Doporučujeme vám však rozhodnutí o působení vaší firmy na sociální síti Twitter neodkládat!

Čím začít?

Pokud jste začali o firemním profilu na sociálních sítích uvažovat a nemáte s nimi ještě žádné, a nebo negativní zkušenosti, pak vám přinášíme pár rad. Při správě sociálních sítí si s klienty nejdříve zodpovíme tyto základní body:

1) Vyjasníme cíle firemní komunikace na sociálních sítích, včetně cílových skupin

2) Definujeme “konkurenční” výhodu, či důvod, proč by vás měli lidé/firmy sledovat na sociálních sítích

3) Sjednotíme názory ostatních kolegů na to, jak má být firma vnímána na sociálních sítích (pouze oznamovatel důležitých informací a akcí, či online poradce, specialista na ověřené odborné informace, či firma se šiřším přehledem, apod.). Domluvíme se na stylu komunikace, tónu příspěvků

3) Nominovat persony – na sociálních sítích se značky budují přes vybrané osobnosti. Tzn. je-li to možné, vybereme kolegy, kteří mají blízko k sociálním sítím, proškolíme je a využijeme jejich osobních profilů pro vzájemnou podporu (citace, sdílení příspěvků), která bude přinášet užitek firmě i samotným vybraným personám

4) Delegovat kompetentní osobu za správu sociálních sítí. I když se to zpočátku nezdá, jedná se o časově náročnou práci, která nezná pracovní hodiny a dny. A tím nemyslíme jenom čas na vkládání zajímavých příspěvků, událostí a akcí, ale i čas a energii na zodpovídání otázek a reagování na příspěvky v řádu několika hodin, nikoli dní či týdnů!

5) Nastavíme slespoň rámcovou koncepci firemního působení na sociálních sítích. Můžete začít sledováním konkurence, tedy se zaregistrujte do všech soc. sítích ostatních firem a kolegů z oboru a sledujte, co má smysl zveřejňovat, popř. kde jsou příležitosti pro vás.

Komunikace na sociálních sítích se řídí jinými pravidly, než běžná firemní komunikace. I velké firmy, resp. jejich správci soc. sítí, občas nezvládnou situaci, nejenom díky trolům a věčným diskutérům, ale i s obyčejným kritickým příspěvkem. Doporučujeme proto pravidla komunikace dopředu nastudovat, zkonzultovat s odborníky, či se zúčastnit školení. Získáte tak nejenom poradenství s koncepcí působení, pomoc se založením profilů, uvidíte správné a špatné příklady, popř. se seznámíte i se “šikovnými” nástroji pro správu sociálních sítí.

O nás bez nás, nebo o nás s námi ač s “packanou” komunikací?

Na závěr přidáváme jeden příklad, který momentálně hýbe světem sociálních médií. Co se všechno může spustit a kde všude budete citováni, či přímo “kamenováni”, pokud podceníte krizovou komunikaci na sociálních sítích? Příkladem je chování poradenské firmy OVB Allfinanz, která nezvládla situaci kolem svého satirického účtu.

Co se stalo, když úspěšný satirický účet nechala velká poradenská firma zrušit? Vznikl nový a ještě úspěšnější účet (https://twitter.com/OVBparody), který za pouhé 3 dny nasbíral neskutečných téměř 4.000 sledujících!

Jedná se o příklad z praxe, který nám posloužil jako ukázka špatné cesty. Může také mnohým z nás pomoci při vytváření prvních pravidel pro krizovou komuniace na sociálních sítích. Stačí si upřímně zodpovědět například tyto otázky:

  • Jak se velká firma měla zachovat?
  • Komu tedy zrušení účtu prospělo?
  • Může firma podobnou situaci využít ke svému prospěchu?
  • Co myslíte, nebylo by pro tuto firmu lepší na sociální síti Twitter vůbec nebýt, než být aktivní, avšak bez znalosti správné komunikace na sociálních sítích?

Sdílet článek